Rodzice! Chrońcie dzieci przed niewłaściwymi lekturami! Niebezpieczeństwa związane z sektami są dziś powszechnie znane. Coraz ważniejszą rzeczą staje się uświadamianie dzieciom i młodzieży, jakie metody sekty stosują, i co wiąże się z różnymi, stosowanymi w nich praktykami. Niewolnicza praca na rzecz sekty, zaawansowane metody kontroli umysłów, uzależnianie od siebie członków, to wszystko jest, niestety, rzeczywistością. Praktyka zachęcania do wpadnięcia na jakieś tajemnicze spotkania przenosi się ze środowisk studenckich już do szkół średnich, toteż ciężar ostrzegania młodych ludzi przed związaniem się z sektą przenieść trzeba na szkołę podstawową. Tu jednak widzimy rzecz straszną! Oto lektura szkolna klasy III wprost zachęca dzieci do sekt! Mowa oczywiście o książce pt. Akademia Pana Kleksa autorstwa niejakiego Brzechwy. Nie sposób już dziś ustalić, czy utwór ten został napisany na konkretne zamówienie, czy też poeta z własnej woli bawi się w zatruwanie młodych, niedojrzałych jeszcze umysłów. Zagadką pozostaje także kwestia zaliczenia tejże książki w poczet obowiązkowych lektur klasy trzeciej szkoły podstawowej. Przecież podświadome przejęcie wzorców w niej przedstawianych znakomicie ułatwić może w przyszłości pracę werbownika któregoś z nieformalnych ruchów religijnych! Pozostaje mieć nadzieję, że odpowiednie władze rychło zareagują na tak jawną , a długo nie zauważaną prowokację. Przyjrzyjmy się treści utworu. Książka ma formę pamiętnika Adasia Niezgódki. Ma on 12 lat i od pół
roku jest członkiem sekty zwanej Akademią Pana Kleksa. Już w jej nazwie
zauważamy wzmiankę o charyzmatycznym liderze, jednak o tym póĽniej.
Niewiele wiemy o przeszłości Adasia, jedyną rzeczową informacją jest
to, że wcześniej uczył się już w dwóch innych szkołach. Znamiennym jest,
że nigdy ani słowem nie wspomina o swojej rodzinie. W Akademii - podszywającej
się pod szkołę z internatem - nie ma żadnych odwiedzin, dzieci pozbawione
są jakiegokolwiek kontaktu z rodzicami. Jedynymi wspomnieniami Adasia
dotyczącymi przeszłości jest to, że "zawsze spóĽniał się do szkoły,
nigdy nie zdążał odrobić lekcji, wszystko upuszczał i tłukł, nic mu
się nigdy nie Na oddzielny opis zasługuje Pan Kleks. Ten kuglarz i doskonały psycholog zawładnął umysłami młodych chłopców. Niezależnie od przekonań i poglądów wpojonych im przez rodziców, chłopcy zapatrzeni są w swego mistrza. Zgodnie ze słowami Adasia, wszyscy bardzo szanują i kochają Pana Kleksa, gdyż nigdy się nie gniewa i jest nadzwyczajnie dobry. Wierzą, że umie wszystko. Mistrz bezwzględnie wykorzystuje tę wiarę. Adaś wielu rzeczy nie zauważa, lecz uważny czytelnik wychwycić może metody, jakimi posługuje się Kleks. Mimo pozorów przyjazni i sympatii wymusza posłuszeństwo szantażem, co widać choćby na niniejszym przykładzie: Kleks: Pomyślałeś pewnie, że mam pewnie ze sto lat, prawda? (...)
Inny fragment jeszcze bardziej odsłania prawdziwe oblicze Kleksa:
"Byłem tym wydarzeniem zupełnie oszołomiony i nie wiedziałem, co
mam począć. Pan Kleks przyglądał mi się uważnie przez jakiś czas, aż
wreszcie rzekł do mnie surowo: Czyż trzeba lepszego przykładu na to, że uczniowie cały czas są kontrolowani,
że Kleks stosując hipnozę i sugestię wmawia im to, co chce, aby słyszeli?
Trzeba dodać, że Adaś wspomina o przenikliwym wzroku Pana Wprawdzie chłopcy nie potrafią sami rozmawiać z meblami, wierzą jednak, że Kleks to potrafi. Oczywiste jest dla nich, że przez potarcie nogi krzesła ich mistrz przynosi choremu sprzętowi ulgę. Na polecenie nauczyciela spisują piosenki usłyszane w kumkaniu żab itp. itd... Pan Kleks umie zdjąć płomyk ze świecy i nosić go w kieszeni. Znamiennym faktem jest, że gdy sztuczka nagle przestaje wychodzić, chłopcy mu współczują. W tej fazie prania mózgów nie są już w stanie wzbudzić w sobie podejrzeń. Przyjrzyjmy się organizacji Akademii i obowiązującemu w niej planowi
dnia. Do sekty przyjmowani są wyłącznie chłopcy o imionach zaczynających
się na literę a. Jest to ewidentny przykład wpajania chłopcom
poczucia wyższości, gdyż według Kleksa wiadomo z góry, że są zdolni
i pracowici. Wspomniano już o całkowitym odcięciu chłopców od
ich rodzin. Wyjścia poza teren Akademii odbywają się tylko pod kontrolą
Pana Kleksa. Nie jest w niej zatrudniony żaden personel, zamiast tego
dyżury porządkowe mają chłopcy. Jak straszne warunki higieniczne muszą
tam panować, skoro w przeciągu krótkiego czasu budynek Akademii nawiedzają
plagi much i szczurów! Wzmianka o tym jest nad wyraz krótka, widać chłopiec
nie przywiązuje do Oglądanie rzekomych cudów tak bardzo obniża krytycyzm chłopców, że są skłonni uwierzyć w rzeczy nadprzyrodzone: Kleks żywi się kwiatami i motylami, magiczną pompką nadmuchuje jedzenie. W rzeczywistości widzimy tu jedynie przerażający stopień zniewolenia umysłów, Kleks poprzez hipnozę wmawia chłopcom wszystko! Sam Adaś stwierdza, że rzekome motyle mają w sobie pestki, zaś tuż po zjedzeniu powiększonych potraw wszyscy znów są głodni. Możliwe, że omamy wzrokowe - potęgowane przez głód - wywoływane są przez środki halucynogenne, stosowane przez Kleksa. Adaś wspomina tajemniczy zielony płyn przywracający pamięć, pigułki na porost włosów i kolorowe szkiełka. Do kompletu brakowałoby jedynie rozdawania zagadkowego proszku, lecz i tego jest pod dostatkiem - stosuje się go przy przyrządzaniu potraw. Dowodem na zażywanie przez Adasia środków odurzających są dwa jego sny: jeden, w miarę spójny mimo swej nierealności, drugi, będący raczej opisem wizji narkomana. Pierwszy jest przez chłopca uznawany za prawdę, choć trwać miał rzekomo 12 dni. Drugi, wznosząc z opisów, odbywał się w scenerii podobnej do tej, jaka przedstawiona została na obrazach Salvadora Dali. Co dziwniejsze, Kleks skłonił Adasia do opowiedzenia snu wszystkim chłopcom. Czyżby ten objaw powolnego rozstrajania się psychiki chłopca był czymś, do czego reszta miała dążyć? Odwiedziny postaci bajkowych można traktować równie serio, jak wysłanie
prawego oka Kleksa na Księżyc (co jest wyrazną
kalką z kultury buddyjskiej - patrz: trzecie oko świadomości) , trudno
za to na podstawie samych tylko wspomnień Adasia powiedzieć cokolwiek
na temat szpaka Mateusza. Sam Kleks zaprzecza możliwości przemiany człowieka
w ptaka, jednak chłopiec wielokrotnie rozmawia ze szpakiem, wysłuchując
między innymi jego tragicznej opowieści. Możemy jedynie podejrzewać
zwidy lub autosugestię. Pamiętnik Adasia w wielu miejscach razi niekonsekwencją.
Za mury Akademii nie można wychodzić samemu, jednak chłopiec wspomina
kłopoty, w jakie wpadał kradnąc przechodniom guziki. Działo się to już
po wysłuchaniu historii młodego księcia alias szpaka Mateusza. W innym
miejscu tekst informuje nas, że sam Pan Kleks nosił w kieszeni wiele
guzików. Któż może udowodnić, że wspomnienia chłopca nie zostały pod
wpływem hipnozy zmienione, zaś guziki nie były monetami? Wiele rzeczy
wyjaśniłoby się w ten sposób; między innymi to, że Adaś w rzeczywistości
wypuszczany był do miasta, aby jako kieszonkowiec kraść na rzecz sekty.
Podobne spekulacje nie są tak bezsensowne, jak mogłoby się to na początku
wydawać, w końcu inne wydarzenia wpływały na chłopców w równie destrukcyjnym
stopniu. Na balu u Królewny Śnieżki umacniano w nich zachłanność, chciwość
i obżarstwo, epizod z Dziewczynką z Zapałkami pokazał, jak obojętnym
na ludzkie cierpienie może być człowiek z zagłuszonym sumieniem ((...)
i przestań płakać. Nie lituj się nad tą dziewczynką, jest ona biedna
i zziębnięta, ale tylko na niby. Przecież to bajka.). Klasyczną
niemal cechą sekt jest, oprócz charyzmatycznego przywódcy, także system
nagród i kar. W Akademii rolę taką pełnią piegi. Są one przedmiotem
pożądania ((...) nie wiem, co dałbym, aby Przez całą książkę, jak zły cień, przeplata się tajemnicza postać golarza Filipa. Z półsłówek i burknięć Kleksa zrazu dowiadujemy się niewiele, choć Filip jest w jakiś dziwny sposób związany z przywódcą Akademii. Pewnego dnia po rozmowie z Kleksem wybiega z gabinetu śmiejąc się demonicznie i wykrzykując, że on, Kleks, musi sobie znaleĽć innego fryzjera (może frajera?). Niedługo póĽniej przyprowadza do Akademii dwóch nowych uczniów. Od tej pory sielanka zamienia się w koszmar. Pan Kleks odkrywa, że jeden z synów Filipa, Alojzy, jest w rzeczywistości lalką. Adaś, jak i cała reszta chłopców skupiają uwagę na jego wybrykach ciesząc się, że przynajmniej Anatol jest spokojny i grzeczny. W świetle pózniejszych wydarzeń sytuacja staje się jasna: Filip sponsorował utrzymanie Akademii chcąc umieścić w niej swojego jedynego syna. Ponieważ sekta kierowana przez Kleksa nie odpowiadała wizji Filipa, ten zaprzestał łożenia na Akademię, przysyłając zamiast tego dwie kukły. Jedna, znana jako Alojzy miała zaabsorbować uwagę chłopców na tyle, aby druga, Anatol wykonała swoje zadanie niepostrzeżenie. Gdy Anatol skończył infiltrację i destabilizację sekty, Alojzy poprzez symbolikę zniszczenia sekretów Pana Kleksa ujawnił prawdziwe oblicze Akademii. Choć utworowi nie brakuje klasycznego happy-endu, młody czytelnik może zostać wyprowadzony na manowce. Utożsamiając się z Adasiem, rozpad sekty rozumie opacznie, żałuje tego i pragnie powrotu starych, rzekomo dobrych czasów. Wrażenie to potęguje programowe przerabianie lektury, kiedy to młodemu człowiekowi należałoby przedstawić w sposób jasny i jednoznaczny przewrotność i prawdziwe znaczenie powieści, a czego w programie nauki szkoły podstawowej zabrakło. Nie ulega wątpliwości, że tego typu lektura powinna być czytana wtedy, gdy człowiek potrafi już sam kształtować swą osobowość, a więc na pewno nie w szkole podstawowej. Uczeń szkoły średniej czytający tę książkę musi mieć pod ręką przypisy mogące jednoznacznie objaśnić treść zawartości. Niewłaściwe rozumienie tekstu może zniszczyć całe pózniejsze życie emocjonalne człowieka! RATUJMY DZIECI PRZED PROPAGANDĄ ZACHĘCAJĄCĄ DO ZRZESZANIA SIĘ W SEKTACH! Tomasz Zieliński |
Galeria om'ek |
||